Olinowanie ruchome to te liny, którymi aktywnie pracujemy podczas żeglugi. Mogą służyć np. do stawiania i zrzucania żagli, ustawiania ich pod odpowiednim kątem do wiatru, podnoszenia i opuszczania płetwy sterowej i tak dalej. Często biegną przez system bloczków, które zmniejszają siłę potrzebną do operowania nimi.
Najczęściej spotykane elementy olinowania ruchomego to:
fały – służą do podnoszenia elementów wyposażenia na jachcie: żagli, płetwy sterowej, czy miecza.
– fał grota
– fał miecza
– fał płetwy sterowej
– fał foka
kontrafały – działają przeciwstawnie do fałów. Służą do opuszczania, zrzucenia lub zablokowania elementów wyposażenia na jachcie.
– kontrafał płetwy sterowej
szoty – służą do manewrowania żaglami, tak, by były ustawione pod żądanym kątem względem wiatru.
– szot grota (talia)
– szoty foka
liny mocujące żagiel – naciągają rogi żagla i mocują go do bomu, czy gafla
– szkentla
– hals
liny pozwalające zmieniać ustawienie bomu – podnoszą, opuszczają lub utrzymują bom w dole
– topenanta
– obciągacz bomu
Oprócz tego, na jachcie często spotkacie:
– system lazy jack wraz z lazy bagiem
liny służące do cumowania – mocują jacht do nabrzeża
– cumy – liny działające w kierunku “na zewnątrz“ jachtu.
– szpringi – liny działające w kierunku “do wewnątrz“ jachtu
– bresty – liny skierowane pod kątem prostym do osi jachtu