Omasztowanie i olinowanie stałe

Budowa masztu

Dolny koniec masztu nazywany jest piętą. Dodatkowe wzmocnienie na wysokości pokładu mocujące maszt to jarzmo. Górny wierzchołek masztu nazywany jest topem. Jeżeli maszt jest składany to jest umieszczony w cęgach, a gdy jest mocowany na stałe to może być osadzony w opętniku.

Prostopadłe do masztu drzewce umieszczone na około 3/4 wysokości masztu to salingi. Część masztu poniżej salingów to kolumna, a powyżej – stenga.

Bom i gafel

Do masztu przymocowany jest bom.

Koniec bomu to nok, a część znajdująca się przy maszcie to pięta.

W ożaglowaniu gaflowym jest dodatkowo gafel.

Koniec gafla to pik, a część znajdująca się przy maszcie to garda.

Olinowanie stałe

Masz jest wzmocniony zestawem metalowych lin, w skład których wchodzą wanty, sztag, oraz achtersztag. Razem tworzą olinowanie stałe.

  • wanty- utrzymują maszt w płaszczyźnie prostopadłej

Wanty kolumnowe biegną od burty od kolumny masztu.

Stenwanty biegną od burty do stengi.

Topwanty biegną od burty do topu masztu.

  • sztag – utrzymuje maszt w płaszczyźnie równoległej do osi jachtu. Na niektórych jachtach jest więcej niż jeden sztag, wtedy mają one odpowiednie nazwy. Sztag będący z przodu to forsztag, a ten biegnący do stengi masztu – stensztag.
  • achtersztag – utrzymuje maszt w tej samej płaszczyźnie, co sztag, z tym że działa w przeciwną stronę. Z rufą jest zwykle połączony za pomocą wodzików achtersztagu.