Silnik zaburtowy

Notatki

Na śródlądziu przeważają silniki zaburtowe(przyczepne), czyli zamontowane przy rufie, na pawęży.

Rodzaje silników zaburtowych

Silnik zaburtowy dwusuwowy

Wymaga on paliwa w postaci mieszanki benzyny z olejem. Jakie proporcje mieszanki są wymagane oraz jaki olej powinien zostać użyty wyczytamy w instrukcji obsługi wydanej przez producenta danego modelu silnika.

I tak przykładowo, proporcje 1:100 oznaczają, że na 100 litrów benzyny potrzebny jest do mieszanki 1 litr oleju.

Silnik zaburtowy czterosuwowy

Paliwo jakiego potrzebujemy to zwykła benzyna. Taki silnik posiada własny układ smarowania, jest cichszy i bardziej oszczędny od silnika dwusuwowego o takiej samej mocy.

Silnik zaburtowy elektryczny

Zasilany akumulatorem, który wymaga regularnego ładowania. Jest ekologiczny, bardzo cichy i nie produkuje spalin, co sprawia że mając taki silnik możemy go używać na akwenach oznaczonych znakiem strefy ciszy.

Budowa silnika zaburtowego

Trzy główne części silnika zaburtowego to silnik właściwy, kolumna i spodzina ze śrubą napędową. W silniku spalinowym znajduje się klika rodzajów układów: układ paliwowy, zapłonowy, smarowania, prostowania, kolektora ssącego, dolotowy i sterowania.

Silniki przyczepne często montowane są na pantografie, który pomaga w podnoszeniu i opuszczaniu silnika.

Zabezpieczony jest od góry pokrywą, którą można zdjąć używając uchwytu pokrywy z tyłu silnika.

Na samym dole jest śruba, a nad nią wlot wody chłodzącej wraz z filtrem, ponieważ silniki przyczepne są najczęściej chłodzone właśnie wodą.

Jeżeli silnik posiada wewnętrzny zbiornik paliwa, to na górze silnika znajduje się kurek paliwa oraz zaraz na nim mniejszy kurek odpowietrzenia. Odpowietrzenie należy odkręcać przez uruchomieniem silnika, by w zbiorniku paliwa nie powstało podciśnienie. Jeżeli silnik posiada zbiornik zewnętrzny (schowany np. w bakiście), to paliwo do niego doprowadzane jest przez przewód paliwowy z gruszką.

Silnik posiada też manetkę zmiany obrotów, na której zaznaczona jest pozycja rozruchowa i dźwignię zmiany biegów: do wyboru mamy bieg naprzód, jałowy lub wsteczny.

Z przodu jest również przycisk “ssania” oraz przycisk wyłączający silnik wraz z przyczepioną do niego zrywką. Zrywka to czerwona linka, która gdy pociągnięta(“zerwana”) – wyłącza natychmiast silnik.

Na niektórych silnikach jest również kranik paliwa, który zależnie od pozycji, w jakiej jest ustawiony- zamyka lub otwiera dopływ paliwa.

Rozruch silnika jest dokonywany poprzez energiczne pociągnięcie szarpanki, czyli linki z uchwytem, która wprawia w ruch koło zamachowe.

Obsługa silnika

Włączanie silnika:

  1. Opuszczamy silnik na pantografie, tak by wlot wody chłodzącej był pod wodą.
  2. Sprawdzamy, czy mamy odpowiednią ilość paliwa w zbiorniku.
  3. Odkręcamy odpowietrzenie(na silniku lub na zbiorniku zewnętrznym).
  4. Ustawiamy manetkę obrotów w pozycji rozruchowej i dźwignię zmiany biegów na bieg jałowy(tzw. “luz“).
  5. Sprawdzamy, czy kranik paliwa jest otwarty(jeżeli jest) oraz czy zrywka jest założona.
  6. Jeżeli silnik jest zimny(np. po nocy lub nie był używany przez dłuższy czas) to włączamy ssanie(Gdy silnik odpali to natychmiast wyłączamy ssanie, żeby nie zalać świec!). Jeśli dodatkowo zbiornik zewnętrzny, to 2-3 razy podpompowujemy gruszką. Gruszka powinna być twarda, oznacza to, że w przewodach jest paliwo.
  7. Upewniamy się, że nikogo za nami nie ma i energicznym ruchem ciągniemy za szarpankę. Jeśli czujemy widoczny opór, to koniecznie sprawdźmy czy silnik nie jest na biegu!. Powtarzamy szarpanie 2-3 razy, nie więcej. Tutaj uwaga- jeżeli będziemy za dużo razy szarpać na ssaniu, może dojść do zalania świec i silnik nie zapali.
  8. Wyłączamy ssanie i jeszcze raz szarpiemy.
  9. Jeżeli silnik odpalił to wyłączamy ssanie, zmniejszamy obroty i patrzymy, czy z wylotu wody chłodzącej leci woda – jeżeli silnik nie “sika “, to natychmiast wyłączamy silnik.

Wyłączanie silnika:

  1. Zmniejszamy obroty na minimalne.
  2. Zmieniamy bieg na “luz“.
  3. Naciskamy wyłącznik(najczęściej w kolorze czerwonym) lub wyjmujemy zrywkę.
  4. Po wyłączeniu podnosimy silnik na pantografie.
  5. Zakręcamy odpowietrzenie i kranik.