Na śródlądziu przeważają silniki zaburtowe(przyczepne), czyli zamontowane przy rufie, na pawęży.
Wymaga on paliwa w postaci mieszanki benzyny z olejem. Jakie proporcje mieszanki są wymagane oraz jaki olej powinien zostać użyty wyczytamy w instrukcji obsługi wydanej przez producenta danego modelu silnika.
I tak przykładowo, proporcje 1:100 oznaczają, że na 100 litrów benzyny potrzebny jest do mieszanki 1 litr oleju.
Paliwo jakiego potrzebujemy to zwykła benzyna. Taki silnik posiada własny układ smarowania, jest cichszy i bardziej oszczędny od silnika dwusuwowego o takiej samej mocy.
Zasilany akumulatorem, który wymaga regularnego ładowania. Jest ekologiczny, bardzo cichy i nie produkuje spalin, co sprawia że mając taki silnik możemy go używać na akwenach oznaczonych znakiem strefy ciszy.
Trzy główne części silnika zaburtowego to silnik właściwy, kolumna i spodzina ze śrubą napędową. W silniku spalinowym znajduje się klika rodzajów układów: układ paliwowy, zapłonowy, smarowania, prostowania, kolektora ssącego, dolotowy i sterowania.
Silniki przyczepne często montowane są na pantografie, który pomaga w podnoszeniu i opuszczaniu silnika.
Zabezpieczony jest od góry pokrywą, którą można zdjąć używając uchwytu pokrywy z tyłu silnika.
Na samym dole jest śruba, a nad nią wlot wody chłodzącej wraz z filtrem, ponieważ silniki przyczepne są najczęściej chłodzone właśnie wodą.
Jeżeli silnik posiada wewnętrzny zbiornik paliwa, to na górze silnika znajduje się kurek paliwa oraz zaraz na nim mniejszy kurek odpowietrzenia. Odpowietrzenie należy odkręcać przez uruchomieniem silnika, by w zbiorniku paliwa nie powstało podciśnienie. Jeżeli silnik posiada zbiornik zewnętrzny (schowany np. w bakiście), to paliwo do niego doprowadzane jest przez przewód paliwowy z gruszką.
Silnik posiada też manetkę zmiany obrotów, na której zaznaczona jest pozycja rozruchowa i dźwignię zmiany biegów: do wyboru mamy bieg naprzód, jałowy lub wsteczny.
Z przodu jest również przycisk “ssania” oraz przycisk wyłączający silnik wraz z przyczepioną do niego zrywką. Zrywka to czerwona linka, która gdy pociągnięta(“zerwana”) – wyłącza natychmiast silnik.
Na niektórych silnikach jest również kranik paliwa, który zależnie od pozycji, w jakiej jest ustawiony- zamyka lub otwiera dopływ paliwa.
Rozruch silnika jest dokonywany poprzez energiczne pociągnięcie szarpanki, czyli linki z uchwytem, która wprawia w ruch koło zamachowe.
Włączanie silnika:
Wyłączanie silnika: